duminică, 17 ianuarie 2016

Explozia stelara (Starburst)

       ,,Priviti la pasarile cerului, ca nu seamana, nici nu secera, nici nu aduna hambare, ci Tatal vostru cel ceresc le hraneste. Oare nu sunteti voi cu mai presus decat ele? Si cine dintre voi, ingrijindu-se poate sa adauge staturii sale un cot? Iar de imbracaminte de ce va ingrijiti? Luati seama la crinii campului cum cresc: nu se ostenesc, nici nu torc. Si va spun voua ca nici Solomon, in toata maretia lui, nu s-a imbracat ca unul dintre acestia". (Matei 6, 26-29).
   Pornind de la versetul biblic citat m-am gandit sa folosesc in cazul proiectarii didactice o metoda care are in vedere implicarea elevilor pe grupe, respectiv metoda Explozia stelara (Starburst).
     Explozia stelara este o metoda de stimulare a creativitatii,o modalitate de relaxare a copiilor si se bazeaza pe formularea de intrebari pentru rezolvarea de probleme si noi descoperiri.
      Formularea de intrebari si realizarea de conexiuni intre ideile descoperite de copii in grup prin interactiune si individual pentru rezolvarea unei probleme.
1.Copiii asezati in semicerc propun problema de rezolvat.Pe steaua mare se scrie sau se deseneaza ideea centrala .
2.Pe cele 5 stelute se scrie cate o intrebare de tipul:CE?CINE?UNDE? DE CE? CAND?  iar cinci copii din grupa extrag cate o intrebare.Fiecare copil din cei cinci isi alege cate trei-patru colegi organizandu-se astfel in cinci grupuri.
3.Grupurile coopereaza in elaborarea intrebarilor.
4.Fiecare grupa de elevi va raspunde la una dintre intrebari pe baza site-urilor si link-urilor accesate in blog.

Prima etapa are in vederea propunerea problemei ce trebuie rezolvata. Astfel pe steaua mare se scrie ideea centrala: Natura- darul lui Dumnezeu pentru om si se poarta discutii privind aspecte generale despre natura privita drept creatie a lui Dumnezeu. 
  Timp de lucru: 5 minute.
  Toti elevii vor accesa urmatoarele pagini:
 http://www.bibliaortodoxa.ro/vechiul-testament/25/Facerea
http://www.copilul.ro/biblia/Crearea-lumii-14.html
https://ro.wikipedia.org/wiki/Mitul_crea%C8%9Biei

A doua etapa se adreseaza grupei de elevi care trebuie sa formuleze intrebarea CINE? In continuare, pe baza informatiilor din resursele de mai jos, identificati cine sunt factorii esentiali in creatie.
- Cine este stapanul creatiei?
- Cine trebuie sa o protejeze pe aceasta?
- Cine actioneaza impotriva creatiei?

A treia etapa se adreseaza grupei de elevi care trebuie sa formuleze intrebarea CE? Astfel se va descoperii raspunsuri la urmatoarele intrebari prin studierea paginilor web.
- Ce este natura?
- Ce situatii de poluare cunoastem?
- Ce metode antipoluare putem intreprinde?
- Ce elemente din natura sunt poluate continuu?
- Ce datorii avem noi, ca niste buni crestini, fata de ceea ce se intampla?

Timp de lucru 8 minute
http://www.naturalist.ro/viata-si-sanatate/natura-casa-mea/
https://www.youtube.com/watch?v=ATS5qvuJgi8
https://www.youtube.com/watch?v=WRtm_xBQNBg
http://www.noiscriem.net/2013/07/masuri-impotriva-poluarii-solului-apei.html
http://pro-natura.webgarden.ro/menu/pro-natura/masuri-de-combatere-a-poluarii

A patra etapa se adreseaza grupei de elevi care trebuie sa formuleze intrebarea CINE? In continuare, pe baza informatiilor din resursele de mai jos, identificati cine sunt factorii esentiali in creatie.
- Cine este stapanul creatiei?
- Cine trebuie sa o protejeze pe aceasta?
- Cine actioneaza impotriva creatiei?

Timp de lucru 8 minute.
http://ziarullumina.ro/omul-coroana-si-sacerdot-al-creatiei-40193.html
https://www.google.ro/?gws_rd=ssl#q=stapanul+creatiei
http://www.pachamamaromania.ro/protejarea-naturii-padurilor-si-ecosistemelor-este-responsabilitatea-tuturor/
https://youtu.be/_sRDxXWkCnM

A cincea etapa se adreseaza grupei de elevi care trebuie sa formuleze intrebarea UNDE? Astfel elevii vor descoperii realitatea viitorului naturii, in functie de ce se intampla in prezent.
- Unde poate sa duca o poluare puternica?
- Unde este responsabilitate omului fata de darul primit?
- Unde se afla omul in relatie cu natura si Dumnezeu?

Timp de lucru 8 minute.
http://pro-serv.ro/stiri/sos-poluarea-aerului-dauneaza-grav-sanatatii/
http://www.slideshare.net/Koroli/poluarea-mediului-inconjurator
http://www.crestinortodox.ro/editoriale/grija-bisericii-fata-mediul-ambiant-70067.html
http://www.naturalist.ro/viata-si-sanatate/un-mediu-curat-o-viata-sanatoasa/
http://www.crestinortodox.ro/dogmatica/iubirea-creatoare-lui-dumnezeu-solidaritatea-dintre-si-cosmos-143318.html
http://savumugurel.blogspot.ro/2016/01/natura-darul-lui-dumnezeu-pentru-om.html

A sasea etapa se adreseaza elevilor care trebuie sa formuleze intrebarea DE CE? Elevii vor descoperii din paginile web de ce l-a asezat Dumnezeu pe om stapan peste creatie, dar vor incerca sa dea diverse raspunsuri privind abuzul omului fata de natura.
- De ce a asezat Dumnezeu pe om stapan in creatie?
- De ce polueaza omul natura?
- De ce nu actioneaza omul pentru un mediu curat?

Timpul de lucru 8 minute.
http://ziarullumina.ro/omul-coroana-si-sacerdot-al-creatiei-40193.html
http://www.naturalist.ro/colaboratori-ecomagazin/-2039/
http://ingrijeste-natura-verde.blogspot.ro/p/de-ce-trebuie-sa-protejam-padurea.html

A saptea etapa se adreseaza grupului de elevi care se intreaba CAND? Acestia vor descoperi din link-urile preluate ideea de pregatire pentru o viata denaturata, daca poluarea continua, dar mai ales si despre un eventual sfarsit al planetei.
- Cand terminam cu poluarea?
- Cand incepem sa iubim natura?
- Cand aplicam metode impotriva poluarii?

Timpul de lucru este de 8 minute.
http://www.descopera.ro/stiinta/3780373-cum-ne-vom-petrece-sfarsitul-lumii
http://www.efemeride.ro/sfarsitul-civilizatiei-cum-distrugem-planeta-cu-ajutorul-agriculturii
http://savumugurel.blogspot.ro/2016/01/natura-darul-lui-dumnezeu-pentru-om.html

BENEFICIILE METODEI:
-Este o noua cale de realizare a obiectivelor programei;
-Faciliteaza crearea de intrebari la intrebari in grup si individual,pentru rezolvarea problemei propuse;
-Stimuleaza creativitatea in grup si individuala;
-Dezvolta si exerseaza gandirea cauzala,divergenta,deductiva,inteligen- tele multiple,limbajul,atentia distributiva;

-Se utilizeaza in activitati:lecturi dupa imagini,convorbiri,povestiri,jocuri didactice,activitati matematice,poezii,in activitati de evaluare.
   Evaluarea va avea o functie motivationala de stimulare a invatarii, bazandu-se pe rezultatele oferite de realizarea operativa si eficienta a conexiunii inverse care ajuta la imbunatatirea demersurilor instructiv-educative.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu